یونی شاپ

یونی شاپ

یونی شاپ

یونی شاپ

یونی شاپ
یونی شاپ
کلمات کلیدی

پاورپوینت کشور روسیه (اسلاید معرفی کشور روسیه)

پاورپوینت اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیستیک

گزارش کارآموزی مکانیک (مکانیزم ساختمان موتور دیزل) .

پرسشنامه ابراز وجود (گمبریل و ریچی

1975).

پاورپوینت ترمو وود عایق صوتی

نظریه یادگیری شناختی اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی.

الودگی اب water pollution

تحلیل KA2297D.

پرسشنامه انگیزش تحصیلی دانشجویان والرند (AMS-HS 28).

چکیده متون رشته تربیت بدنی مختص شرکت در ازمون های استخدامی .

پاورپوینت زمین شناسی مهندسی ساختمان های زمین شناسی

پاورپوینت تحلیل کتابخانه دانشکده تکنولوژی براندنبرگ آلمان

دانلود پاورپوینت رفتار قاطعانه و ابراز وجود

تبلیغات انبوه و نامحدود در تلگرام

پاورپوینت شرایط و مراحل ثبت اختراع

پاورپوینت اسلاید در مورد جزیره قشم

پاورپوینت تحلیل فرودگاه دالاس واشنگتن

پاورپوینت تحلیل مدرسه Burntwood بریتانیا

پاورپوینت کتاب بررسی مسائل اجتماعی ایران (گروه مؤلفان)

فوبی اجتماعی اضطراب

اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی)

کودک آزاری و ...)

(قربانیان تجاوز جنسی

پاورپوینت بررسی حسابداری صنعتی..

پروژه کارورزی روش کار و تدریس مدارس ابتدایی در ایام کرونا .

نمونه سوالات امتحانی تشریحی پایان ترم ساختمان 1 با پاسخنامه تشریحی

طراحی سایت پخش زنده با php

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هیجان خواهی (فصل دوم).

کد متلبproposition مدلسازی کالکتور خورشیدی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان حکم حیل شرعی در معاملات از دیدگاه فقه شیعه و حقوق اسلامی

این پایان نامه که در 150 صفحه تهیه شده ، در یکی از دانشگاههای معتبر کشور نمره 1875 را کسب نموده است

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان حکم حیل شرعی در معاملات از دیدگاه فقه شیعه و حقوق اسلامی

حیل شرعی
حیله های شرعی
پایان نامه کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی
دسته بندی فقه و حقوق اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 391 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 150

این پایان نامه که در 150 صفحه تهیه شده ، در یکی از دانشگاههای معتبر کشور نمره 18/75 را کسب نموده است

 

 

چکیده

بحث از حیله های شرعی در فقه امامیه به گستردگی فقه مذاهب اهل سنّت نیست، اما به علّت اهمیت مسئله و ابتلای شیعیان به این موضوع از همان روزهای آغازین تدوین فقه شیعه، از دید فقیهان پنهان نمانده و کمابیش در ابواب مختلف فقهی به خصوص در باب معاملات از قبیل بیع، وکالت، شفعه و ... بدان    پرداخته اند.

در پایان نامه حاضر مقدماتی چند درباره حیله و معنای آن، معیار باز شناخت حیله جایز و غیرجایز و نیز اقسام و احکام حیله مورد بحث قرار گرفته، همچنین پس از تبیین حیله های رایج در عقود، گزارش و تحلیل آراء فقهاء امامیه با نگاهی به مواد قانونی، مباحث حقوقی و مسائل روز، به متن بحث وارد می‌شویم و حیله را به دو گونه حرام و جایز تقسیم می‌کنیم، از این رو مشهور فقهاء حکم به بطلان مطلق حیل نداده اند بلکه قائل به تفصیل شده اند، به گونه ای که اگر حیله سبب تحلیل حرام و تحریم حلال گردد و با کتاب و سنّت و روح قوانین اسلام منافات داشته باشد ، حیله حرام و باطل است و هرگاه مطابق با قواعد و اصول فقهی و نیز موجب رفع مفسد و نجات از مهلکه باشد، حیله جایز است. مهمترین عنصر در تحقق حیله نامشروع عبارت است از خدعه، تقلّب و به عبارت دیگر انجام عمل صوری، زیرا در حقوق اسلام مهمترین شرط صحّت عقد (قصد مشروع) است. در قانون از آنجائیکه تقلّب نسبت به قانون، غالباً با قصد اضرار به دیگران همراه است، می توان با استناد به اصل چهلم قانون اساسی و یا مادّه 132 قانون مدنی که مبتنی بر قاعده فقهی «لاضَرَرَ وَ لا ضِرارَ فِی الاِسلام» می باشد، به عنوان حاکم بر سایر مواد قانونی، نتیجه متقلّبانه را خنثی کرد.

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان حکم حیل شرعی در معاملات از دیدگاه فقه شیعه و حقوق اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۵۲
احمد کاظمی
فایل لایه باز کت مردانه بدون کروات

تعداد 7 عدد کت مردانه بدون کروات و در یک فایل لایه باز کت بدون کروات مخصوص عکس پرسنلی و عکاسی ها و با کیفیت عالی

دانلود فایل لایه باز کت مردانه بدون کروات

کت بدون کروات
فایل لایه باز کت
پی اس دی کت
کت مردانه بدون کروات
فتوشاپ
فایل لایه باز فتوشاپ
عکاسی
آتلیه
عکس پرسنلی
عکس اداری
عکاسی دیجیتال
کت مجلسی
کت دیپلمات
کت راه راه 
دانلود کت بدون کروات
دانلود کت راه راه
آزمون سی سی
دانلود فایل فتوشاپ
psd
دسته بندی فایل های لایه باز و PSD
فرمت فایل rar
حجم فایل 17181 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

تعداد 7 نوع کت مردانه بدون کروات و در یک فایل مخصوص عکس پرسنلی و عکاسی ها و با کیفیت عالی

دانلود فایل لایه باز کت مردانه بدون کروات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۲۵
احمد کاظمی
بررسی تاثیر ساخت قدرت بر تشد ید ناسیونالیسم قومی
دسته بندی حقوق
فرمت فایل docx
حجم فایل 449 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 97
بررسی تاثیر ساخت قدرت بر تشدید ناسیونالیسم قومی

فروشنده فایل

کد کاربری 7612
 
 

بررسی تاثیر ساخت قدرت بر تشد ید ناسیونالیسم قومی همراه با منابع

 

فهرست

مقدمه

بهره نخست:مفاهیم

فصل اول: قومیت و قوم گرائی

-سیری در نظریه پردازی در باره ناسیو نالیسم قومی

- پیشینه گرایان

- ابزارگرایان

- مفهوم قومیت

- فرق بین مفهوم قومیت و ملیت

- اقلیتهای قومی

- عوامل پیوند درونی اقوام

- زبان

- نژاد

- سرزمین

- مذهب

-عوامل تاثیر گزار بر سیاسی شدن قومیتها

فصل دوم:ساخت قدرت

- نظام متمرکز

- نظام فدرال

- نظام دینی

- نظام پوپولیستی

بهره دوم : بررسی قومیت در ایران

 

فصل اول:بررسی کلی قومیت و قومیت گرایی در ایرن

- علل گوناگون اقوام

-قومیت یا قبیله گرایی در تاریخ ایران

- علل سیاسی شدن گروه های قومی

فصل دوم:بررسیگروه های قومی در ایران

- قوم کرد:

- محدوده جغرافیایی

- خاستگاه نژادی

- ویژگیهای فرهنگی

- مذهبی

- زبانی

- رابطه با مرکز

- قوم ترک

- محدوده جغرافیایی

- خاستگاه نژادی

- ویژگیهای فرهنگی

- مذهبی

- زبانی

- رابطه با مرکز

- قوم بلوچ

- محدوده جغرافیایی

- ویژگیهای فرهنگی

- مذهبی

- زبانی

-عوامل دوری و نزدیکی از ساخت قدرت

- قوم ترکمن

- محدوده جغرافیایی

- خاستگاه نژادی

- ویژگیهای فرهنگی

- مذهبی

- زبانی

- رابطه با مرکز

 

بهره سوم:تاثیر ساخت قدرت بر تشدید ناسیونالیسم قومی

فصل اول :روند ساخت قدرت در جمهوری اسلامی

- ویژگیهای ساخت قدرت در سالهای 1357 تا 1368

- ویژگیهای ساخت قدرت در مابین سالهای 1368 تا 1376

- ویژگیهای ساخت قدرت در دوره اصلاحات

فصل دوم:بررسی گروه های قومی در دوران جمهوری اسلامی

-کردستان

-خواستهای مردم کرد

- برخورد های غیر خشونت آمیز

- برخورد های خشونت آمیز

- شمای کلی

- آذربایجان

- خواسته های سیاسی

- زمینه های درگیری

- درگیر ی و آشوب ها

- بلوچستان

- مقاومت بلوچها مقابل انقلاب

- گروه های درگیر و خواسته های آنان

- علل درگیریها

- ترکمن صحرا

- زمینه تارخی درگیری با مرکز

- خواسته ها سیاسی

- درگیری های صورت گرفته

 

-نتیجه گیری

-منابع

 

مقدمه:

 

امروزه بحث ایجاد وحدت و همگرایی ملی یکی از مسائل مهمی است که کشورهای دارای تنوع قومی با ان روبرو هستند.درگذشته با توجه به شیوه خاص حکومت داری بحث وحدت ملی به معنای امروز وجود نداشت. در هیچ یک ازامپراتوریهای قدیمی رابطه مردم وشاه رابطه دولت-ملت به معنای امروز نبوده است. دولت-ملت پدیده جهان مدرن است که برپایه نظریه قرارداداجتماعی شکل گرفته ودولت آن، شکلی از قدرت است که یک ملت آن را بنیان گزاری کرده است.

با رونداستعمار و همچنین با جهانگیرشدن و نفوذ اندیشه وتمدن غربی،مفهوم این شکل از دولت در جهان سوم نیز گسترش یافت و باعث بوجود آمدن دولتهای جدید از دل امپراتوریهای قدیمی ومستعمارات شد.بدلایل مختلف،همچون وارداتی بودن این تفکر و همچنین نبود زیرساختهای فرهنگی مناسب برای پذیرش ان، بزرگترین دغدغه این کشورها همواره ایجاد انسجام، وحدت و همگرایی ملی بوده است.

دراواخر قرن نوزدهم با نفوذ اندیشه های غربی درایران ما شاهد شکل گیری اندیشه های ناسیونالیستی در میان روشنفکران و بعضی نخبگان دربار،مثل امیرکبیر یا عباس میرزا هستیم.اما بدلایل مختلف ازجمله ضعف حکومت مرکزی، ناارامیها و جدائی طلبی های قومی دراواخرحکومت قاجار وجود داشته است. ضعف حکومت مرکزی باعث می شد تا وحدت ملی همواره بصورت یک آرزو درمیان ملی گرایان باقی بماند.آرزویی که با روی کارآمدن دولت رضا شاه امید میرفت به واقعیت تبدیل شود، یعنی حکومت مقتدر مرکزی که توانائی غلبه بر جدائی طلبیهای قومی،قبیله ای را داشته باشد.

رضا شاه با تکوین ساخت دولت مطلقه سعی کرد با تکیه بر ناسیونالیسم ملی«که تاکید خاص برشکوه وتاریخ ایران باستان داشت»دولت-ملت به معنای مدرن آن را جایگزین امپراتوری درهم ریخته قدیم کند.این پروزه ، که برپا کردن دولت مدرن برای پدید آوردن ملت مدرن ایران بود،کاری بسیارسخت ودشواربه نظر می رسید.

برای به ثمر رسیدن این خواسته،دولت رضاشاه دست به اقدامات گوناگون زد ازجمله:ایجاد ارتش مدرن،بوروکراسی ،سرکوب ویکجانشینی ایلات درقالب طرح تخته قاپوکردن،تبلیغ وایجاداحساس ناسیونالیسم ملی و..... ،ولی در حقیقت همانطور که دکتر احمدی نیز اشاره کرده است این اقدامات سبب انحصار قدرت دردست حکومت مرکزی و کاهش مشارکت قومیتها در قدرت و دوری بیگانگی اقوام ایرانی ازحکومت مرکزی ،وبطورکلی دولت شد.که خود عامل مهمی درایجاد واگرایی قومی و سیاسی شدن قومیتهای گوناگون بوده است.

باتوجه به این پیشینه ما شاهد رخداد انقلاب اسلامی درایران هستیم که اندیشه نوینی به نام جمهوری اسلامی رابه واقعیت تبدیل میکند.شکل تازه ائی از قدرت بر پایه اصل ولایت فقیه،اسلام ،و.... این عوامل و همچنین علاقه خودم به مسائل ایران که در گذشته نیز درقالب تحقیقی به نام تاثیر روی کارآمدن رضاشاه بر آداب وعقاید مردم ایران به آن پرداخته ام، باعث شد تا من در این تحقیق بدنبال پاسخ این سوال باشم که ساخت قدرت دردوره جمهوری اسلامی چه تاثیری بر سیاسی شدن قومیتها داشته است.

باید توجه داشت"که نیرو وعواملی که بر وحدت ملی تاثیر می گزارند را می توان دردو الگو مقا یسه کرد.در الگوی اول برمبنای عوامل درون زا و برونزا ودر الگوی دوم بر مبنای عوامل روبنایی وزیر بنایی:درالگوی اول عواملی نظیر استعمار،تهدیدات بیرونی،دارای ماهیتی برونزامی باشند وعواملی نظیر تارخ مشترک،وحدت سرزمینی،فرهنگ مشترک،دین،قومیت ونژاد درون زاهستند،ودر الگوی دوم عواملی نظیر موقعیت،وحدت سرزمینی،فرهنگ مشترک ،تاریخ، زبان، دین نقش بنیادین دارد وعواملی نظیر ناسیونالیسم، ساختار سیاسی،تهدیدات بیرونی،استعمار،ایدولوژی،قدرت دولت مرکزی،نقش روبنایی دارد

دراین تحقیق سعی می شود الگوی دوم که عوامل روبنایی را وزیربنایی را مدنظر دارد مورد توجه قرار گیرد.بنابراین سعی می شود دراین تحقیق تاثیر ساخت قدرت به عنوان عاملی که بر عوامل رو بنائی و زیربنائی تاثیرگزاری مهمی دارد مورد توجه قرارگرفته و همچنین بطور خاص تاثیر این ساخت قدرت بر ناسیونالیسم قومی مورد بررسی قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که در این تحقیق به مطالعه موردی تمام اقوام نمی پردازیم بلکه سعی می شود اقوامی که در دوران معاصر گرایش ناسیونالیستی دارند موردتوجه قرار گیرد.

گفتنی است که فرضیه اصلی در این تحقیق ،ساخت قدرت متمرکزدر دوره جمهوری اسلامی باعث کاهش مشارکت اقلیت های قومی در قدرت و کاهش مشارکت باعث تشدید ناسیونالیسم قومی در ایران شده است،می باشد.

در این تحقیق از ارشادات و راهنمایی های استاد گرانقدر خود جناب دکتر سعید گازرانی که با گشاده رویی مرا راهنمایی کرده اند،بهره فراوان بردم که در اینجا بر خود لازم می دانم که از صمیمیت و نظرات بلند نظرانه ایشان تشکر کنم ضمن اینکه مسئولیت هر گونه نارسایی و اشتباه در این تحقیق تنها متوجه خودم می باشد.

 

بهره اول

مفاهیم

فصل اول

قومیت و قوم گرایی

سیری در نظریه های ناسیونالیسم قومی:

قبل از آن که به دو مکتب نظری راجع به ناسیونالیسم قومی بپردازیم لازم است تا ابتدا توضیح کوتاهی راجع به آن بدهیم.در مورد ناسیونالیسم قومی نظرهای گوناگونی مطرح شده است مثلاً برای مدرنیستها و همچنین ساختار گرایان شکلی از ناسیونالیسم به حساب آمده که حالت بومی به خود گر فته است (اسمیت ،1383:137).اما اگر بخواهیم به یک تصویر روشن از ناسیونالیسم قومی برسیم باید بگوییم که ریشه آن را باید در پیوندهای خویشاوندی پیدا کرد و بیشتر تکیه بر روابط خانوادگی دارد (اسمیت،1383:138).

اما سوالی که مطرح می شود این است که براستی یک گروه قومی که احساس یا گرایش ناسیونالیستی دارند چه اهدافی را دنبال می کنند؟ به نظر می رسد که اهداف گروههای قومی متفاوت باشند اما بطور کلی سه هدف عمده را می توان بر شمرد اول اینکه درصدد ایجاد یک دولت مستقل و متحد که منشاء آن برگردد به آن گروه قومی ،دومین مورد این است که گروه قومی به دنبال کسب هویت مستقل می باشد و در آخر و سومین هدف ،چون ناسیونالیسم قومی آمال و آرزوهای خاص را ارئه می دهد این آمال و آرزوها می تواند در غالب مفاهیمی چون رهایی ،استقلال و وحدت قومی ظهور کند و برای گروهای قومی جذابیت داشته باشد (مقصودی ،1380:52).

لازم است در ادامه به انواع ناسیونالیسم قومی نیز اشاره کنیم . بطور کلی ناسیونالیسم قومی به دو صورت یا شکل ظهور می کند یک نوع آن زمانی است که یک گروه قومی یا چند گروه در درون یک دولت وجود داشته باشند و خارج از بلوک قدرت قرار گیرند در این زمان ممکن است که این گروههای قومی خواهان استقلال و جدایی از دولت مرکزی باشند و بخواهند دولت-ملت مستقل تشکیل دهند گرایش آنها به عنوان ناسیو نالیسم قومی جداهی خواه شناخته می شود .

اما اگر یک گروه قومی در چند کشور پراکنده باشند زمانی که بخواهند به عنوان یک کشور مستقل درآیند آن موقع ناسیونالیسم آنها به عنوان ناسیو نالیسم قومی الحاق گرایانه شناخته می شود ( مقصودی ،1380،:53 52).

در پایان این قسمت باید خاطر نشان کنیم که در مورد ناسیونالیسم قومی دو قلمرو نظری وجود دارد یک قلمرو به ماهیت قومیت و ناسیونالیسم مربوط است و قلمرو دیگر مربوط به علل سیاسی شدن مسئله قومیتهاست ( احمدی ،1386:142)لا زم به ذکر است که مسائل مربوط به قلمرو اول را می توان در دو مکتب کهن گرایی و ابزارگرایی پیدا کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد اما قبل از آنکه وارد این بحث شویم و برای آشنایی مقدماتی لازم است بگوییم در حالی که کهن گرایان معتقدند که قومیت و و ناسیونالیسم پدیدههای کهنی هستند در مقابل ابزار گرایان نظر عکس آن را دارند و معتقدند که این پدیده ها محصول دوره جدید مخصوصاً چند قرن اخیر است(احمدی ،1386:143).

کهن گرایان:

ادوارد شیلز نخستین کسی بود که اصطلاح کهن گرایی را به کار برد اما در دهه 1950میلادی شخصی به نام کلیفورد گیرتز آن را رواج داد (احمدی ،1386:142).

این مکتب ناسیونالیسم قومی را بر حسب ویژگیهای رفتاری ذاتی گروه قومی تفسیر می کند که در نزد برخی از صاحب نطران از مبنای زیست شناسی نیز بر خوردار است این مطلب را می توان این گونه معنی کرد که هویت یک گروه قومی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد( دی سیسک،1379:40).

از این مطالب می توان این گونه استنباط کرد که کهن گرایان بر طبیعی بودن ناسیو نالیسم قومی تاکید دارند یعنی خواسته ها آنان را طبیعی دانسته نه این که تحت شرایطی بوجود آمده باشند به عنوان مثال واکر کونور از برجسته ترین صاحب نظران مکتب کهن گرایی جنبه های سیاسی شدن گروهای قومی را به عنوان پدیده طبیعی حیات بشری میداند( احمدی ،1386:145).

در پایان و برای جمع بندی باید بگوییم که که در مکتب کهن گرایی دو مطلب عمده وجود دارد اول آن که ملتها و ناسیونالیسم پدیده های کهنی هستند و دوم آن که طبیعی و جهان شمولند (احمدی ،1386:142) یعنی مخصوص یک منطقه و زمان خاص نیستند .

 

ابزار گرایان:

در بالا شاهد آن بودیم کهن گرایان مدعی بودند که ناسیونالیسم قومی پدیده ای طبیعی و همچنین کهنی است در مقابل این نظر ابزارگرایانی وجود دارند که معتقدند ناسیونالیسم قومی مقوله ای مرکب ،پویا و تابع شرایط ساختاری جامعه است آنان اظهار می دارند که هویتهای قومی بر حسب گستره وسیعی از متغیرها رو به افزایش و کاهش می نهد که شامل توانایی و مهارتهای پیشگامان سیاسی است که به شکل کار آمدی توان بسیج گروه ها برای اهداف جمعی و بیان باورها و عقاید حول دو محور پیشنه و سرنوشت مشترک را دارند( دی سیسک،1379:41).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۲۱
احمد کاظمی

پرسشنامه ابراز وجود (گمبریل و ریچی، 1975)
 

پرسشنامه استاندارد ابراز وجود (گمبریل و ریچی، 1975) در 7 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
 

تعداد صفحات 7
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل
 

پرسشنامه استاندارد ابراز وجود (گمبریل و ریچی، 1975) در 7 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیح:

این پرسشنامه توسط گمبریل و ریچی (1975) ساخته شده است و دارای 40 سوال است. هر سوال بیان کننده یک موقعیت است که آزمودنی بایستی درجه نگرانی و احتمال پاسخ خود را در قبال هر سوال مشخص سازد. درجه ناراحتی ذهنی که به میزان و شدت اضطراب و ناراحتی آزمودنی در مواجهه با این موقعیت­ها اشاره دارد و نرخ بروز رفتار که به امکان بروز چنین رفتارهایی اشاره می کند. هر سوال دارای 5 گزینه می­ باشد که به ترتیب بصورت خیلی زیاد=5،زیاد=4، متوسط= 3، کم= 2، خیلی کم: 1 نمره گذاری می ­شود. پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی برخلاف سایر پرسشنامه ­های ابراز وجود برای افراد خاصی ساخته نشده است و سوالات آن محدوده وسیعی از موقعیت­های مختلف را در بر می ­گیرد.

 

ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه) :

 

تعداد گویه ها :                                          40

تعداد مولفه :                                            مولفه ندارد

روایی و پایایی :                                         دارد

نحوه نمره گذاری و تفسیر:                            دارد

منبع :                                                     دارد

نوع فایل :                                               word و قابل ویرایش

تعداد صفحات :                                         7


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۹ ، ۱۱:۰۹
احمد کاظمی
انزوا عزلت و تنهایی در دیوان شهریار
دسته بندی تاریخ و ادبیات
فرمت فایل pdf
حجم فایل 12296 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 163
انزوا - عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
 
 

انزوا - عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

چکیده:
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.[۱] وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.وجه تسمیه این نام گذاری سالروز درگذشت شهریار شاعر شهیر کشورمان است.مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.[۲]
شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.مجموعه تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکه دوم سیما به نمایش درآمد [۳] که اعتراض دختر شهریار، «مریم بهجت‌تبریزی» به همراه داشت مبنی بر اینکه «نود درصد سریال شهریار ساختگی است»، اما پسر شهریار «هادی بهجت تبریزی» معتقد است: «این سریال در کلیات هیچ مشکلی نداشت و در جزئیات هم دست هنرمند باز است که تغییراتی را بوجود آورد تا مجموعه برای مخاطب جذابیت داشته باشد». [۴]
کلمات کلیدی:

دیوان شهریار

جایگاه تنهایی در عرفان

تنهایی و انزوا طلبی شهریار

فهرست مطالب
فصل اول:کلیات
فصل دوم:نگاهی به زندگی شهریار
فصل سوم:دلایل و عوامل انزوا طلبی شهریار
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۳۵
احمد کاظمی